בפוסט שעלה בפייסבוק הואשם גן החיות ב"הידרדרות" והתעללות בבעלי חיים. גן החיות יצא להגן על שמו: "לפרסם דברי תוכחה המבוססים על פרשנות אישית שגויה – הפך לתופעה"

מערכת רדיו חיפה פרסום: 10:43 - 11/09/23
תמונת הדוב שפורסמה בפייסבוק | צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
תמונת הדוב שפורסמה בפייסבוק | צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

לפוסט שפורסם השבוע באחת מקבוצות הפייסבוק החיפאיות – גן החיות הלימודי לא יכל להישאר אדיש. אחרי שהואשם בהתעללות בבעלי חיים, החליט אמש (ראשון) גן חיות להעמיד את הדברים על דיוקם.

"הדוב בגן החיות עצוב וכאוב ! גן החיות הלימודי בחיפה נמצא בהידרדרות לא יכולתי להמנע מלרחם על החיות. (הדוב בן 25 שנה נולד בגן החיות)", נכתב בפוסט שאליו צורפה תמונה לכאורה של הדוב בגן החיות החיפאי.

הפוסט זכה לתגובות רבות, בהן בין היתר: "התעללות בבעלי חיים, מקום החיות בטבע!", "הבדידות ניכרת כאב לבבב" ו-"עצוב מאוד שאלו החיים שנגזרו עליו בגלל אנשים חסרי לב".

בגן החיות החליטו להשיב לטענות. "אין ספק, זו כבר הפכה לשיגרת פעולה נגד גני חיות, לפרסם דברי תוכחה המבוססים על פרשנות אישית שגויה ולצרף תמונה המציגה רגע קצר מתוך שיגרת יום מלאה", כתב הגן בפוסט מפורט שפרסם בפייסבוק.

הפוסט בפייסבוק | צילום מסך מתוך פייסבוק
הפוסט בפייסבוק | צילום מסך מתוך פייסבוק

בגן החיות הסבירו כי הטענות שהועלו נגדו על מצבו של הדוב והטיפול בבעלי החיים אינו נכון. כך למשל בנוגע ל"דוב העצוב" נכתב כי "השלכת רגשות (האנשה) על בעלי חיים הינה דבר נפוץ אך ברוב המקרים אין בינה לבין מה שהחיה מרגישה שום דבר מלבד דמיון פורה של האדם הצופה. 'עיניים עצובות', הליכה שפופה, חוסר פעילות וכדומה אינם מעידים על עצבות ובוודאי שלא ניתן להעריך זאת על פי מנעד רגשות אנושי.

"הדוב נראה שוכב על הקרקע וישן. זה מה שדובים עושים בשעות היום החמות. טורפים גדולים רבים מעבירים את שעות היום במנוחה ואנחנו יכולים להבין שזה לא לגמרי מסתדר עם הציפייה של המבקרים לראות אותם פעילים, מדלגים על הסלעים ושואגים כמו בתוכניות טלויזיה בערוצי הטבע".

אנשי הגן התייחסו גם לתמונה שצורפה, וציינו כי היא כלל לא קשורה לגן החיפאי. הם ציינו כי התמונה "רצה ברשתות החברתיות כבר שנים, משמשת כתבנית מוכרת לבדיחות רשת (meme) וכוחה בפרשנות של הצופה לגבי פיו ומבטו של הדוב, ללא קשר למצבו האמיתי".

בנוגע לטענה על "התעללות" נכתב: "כמה קל להשמיץ. בגן החיות עובד צוות מסור ומקצועי וכל ניסיון לצייר אותנו כמתעללים סדיסטים הוא מכוער, בזוי ונכתב על ידי מגיבים בעלי אצבע קלה על המקלדת וחוסר היכרות.

"קל מאוד לצפות כמה דקות בבעל חיים ולגבש דעה על מצבו ועל מה שעובר עליו לאורך כל שעות היממה, מבלי לדעת את האמת. ואגב, בסמוך לחצר הדובים נכחו גם אתמול מדריכים מקצועיים, שמספרים את האמת. והאמת היא שבני וברי הם שני אחים בני 25 (לפחות העובדה הזו בפוסט היתה נכונה), שהם מקבלים טיפול מסור, תזונה עשירה, השגחה וטרינרית והרבה העשרה.

"האמת היא שהעבודה בגן החיות היא קשה פיזית וריגשית ושלא ניתן לבצע אותה ללא אהבה אמיתית לבעלי חיים ויכולת לזהות את הצרכים האמיתיים שלהם. האמת היא שעובדי גני חיות מסורים ואוהבים שואפים בסתר ליבם שכל גני החיות יסגרו והם ישארו מובטלים, כי אולי יגיע יום ולא יהיה בהם צורך יותר. לצערנו הרב אנחנו לא שם ובכל יום שעובר אנחנו מתרחקים מהמצב הזה יותר ויותר", נכתב לסיכום.


השימוש בתמונה הינו לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. בעל זכות היוצרים רשאי לדרוש מהמשתמש להפסיק את השימוש.