פרשן הפאנל איציק אהרונוביץ׳ מכין אותנו לקראת המשחק הערב בצרפת מול ראן במסגרת שלב הבתים של הליגה האירופית

כולם תוהים האם הבלם הקרואטי לורנצו שימיץ׳ ראוי לפתוח ב-11 הערב או צריך להיות בקצה הספסל של מכבי חיפה. אם זה תלוי בי, למרות כל הטעויות הלא מחוייביות מהמציאות במשחק האחרון מול מכבי פתח תקווה, שימיץ׳ עולה הערב בהרכב. ולמה? בכל הטעויות שהוא עשה, הכדור היה אצלו ולכן לא ניתן למדוד ולבדוק האם הוא בלם מספיק טוב כדי להגן.

בכל השערים של מכבי פתח תקווה, הבלם הקרואטי מול פ״ת פשוט מסר להם את הכדורים, לא חטפו לו אותם ולא הוציאו לו אותם, ומשורש המילה להגן, תפקידו לשמור על שחקן, לקחת כדורים בקרבות אוויר, לחלץ כדורים בקרקע, ולא לתת לחלוץ לעשות כלום תוך כדי שהוא דואג לחפות, לגבות, לדבר ולכוון. בראשון, נראה שהיו צריכים לכוון אותו כי במצב הנתון שקרה במשחק נגד המלבסים, היה נראה שלא דיברו איתו, לא הסבירו לו, הוא לא מכיר את הליגה, את השחקנים ובטח לא את הקבוצות.
כשבלם מוביל כדור, כל העיניים עליו, מעיני שחקני היריבה, דרך אלה של הצוות המקצועי שלה שנותן הוראות לשחקניה לעוט עליו כשהכדור אצלו ועד לטלוויזיה וברור שבכל חטיפה ואיבוד במקרה שכזה, הדרך אל השער סלולה וכך היה בשלושת השערים.

בשער הראשון, שימיץ׳ הוביל כדור קדימה ונתקלה במלכודת עשרה מטרים מעבר לחצי בה חטפו לו את הכדור, שלחו לעומק לכיוון טל בן חיים מעמדת המגן הימני. איך יכול להיות שטל בן חיים רץ עד לשער של מכבי חיפה באין מפריע ובסופו של דבר היחיד שתופס אותו בברך זה שרי? מה זה אומר? שהעמידה של מכבי כקבוצה כאשר הכדור עובר ליריבה, קלוקלת, לא מתורגלת ולא נכונה. איפה היה רפאלוב, איפה היה סבע ואיפה היה קורנו לעזאזל?
כולם מאשימים את שימיץ׳, אבל היו עוד 70 מטרים לשער, בלמים לפעמים מאבדים כדורים. על הגולים האחרים כולם ראו שכאשר רוצים להניע את הכדור מההגנה, השחקנים צריכים להתפנות ולפתוח, וכאשר שימיץ׳ ניסה למצוא את קורנו, האחרון סגר לו את המשחק והזווית במקום לפתוח הצידה. שערוריה שאין כדוגמתה לא רק מבחינת הבלם, אלא גם מבחינת המגן. בשער השלישי היה שימיץ׳ עם הגב ליריבה והיה נראה שאף אחד לא הזהיר אותו שמגיע שחקן היריבה.

כל השערים מביאים אותי למסקנה פשוטה, מכבי חיפה לא עומדת נכון מבחינה הגנתית ברביעייה הרגילה, ומבחינה קבוצתית, המצב קטסטרופה ואם זה יהיה כך בראן הערב, שלא נדע. אני מסביר על הטעויות בהגנה, כי מבחינה התקפית מכבי עושה את העבודה מצויין, 2 שערים, קורה ו-2 שערים שנפסלו. כלומר, ה׳אול אין׳ ההתקפי עובד טוב, אבל כדורגל לא משחקים רק בהתקפה צריך לדעת להתגונן וצריך רצון לחלץ את הכדור, ואם לא תעמוד נכון בין החוליות ולא תצמצם פערים ולא תהיה קופקטית ותמשיך לעשות טעויות שטותיות, מכבי חיפה תהיה בצרה גדולה.

עם כל הכבוד לירוקים ולשחקנים ההתקפיים הטובים, מכבי חיפה צריכה להיות ממושמעת שהכדור אצל היריבה והערב הוא יהיה אצלה 65% מהזמן ודווקא זה יכול לעזור למכבי חיפה להפתיע. מכבי צריכה לחכות עם עשרה שחקנים מאחורי הכדור ולא ללחוץ גבוה כמו נגד פ״ת. במצב הזה יהיה קשה לראן לעשות דאבל פסים ומעברים ומצד שני הירוקים יוכלו לעשות מעברים בעצמם כי ראן תתפרע, ראן תחשוף, היא תהיה הדומיננטית ואם האלופה תצליח לעשות מעבר אחד וגול אחד, השמיים הם הגבול.

סיבה נוספת שאני תומך בשימיץ׳ היא העבודה שסק נוסע בינואר לחודש לאליפות אפריקה. המבחנים של הקרואטי כדי לדעת אם הוא מתאים למערכת הם עכשיו. אני רוצה להזכיר לכל הקוראים והאוהדים, כאשר פלאניץ׳ הגיע לכאן, כל העולם ואישתו שחטו אותו והיה רק צדיק אחד בסדום שאמר שפלאניץ׳ בלם גדול וזה הוא עבדכם הנאמן. אני לא אומר שהקרואטי בלם גדול, אני עדיין לא יודע, אבל צריך להריץ אותו ולתת לו ביטחון כי את כל הנתונים הפיזיים יש לו, רק צריך לקבל את הביטחון שלו ולהסביר לו מה זה כדורגל בישראל.
ההרכב של איציק:
שוער: איתמר ניצן
מגנים: דניאל סונדגרן ופייר קורנו
בלמים: עבדולאי סק ולורנצו שימיץ׳
מרכז הקישור: עלי מוחמד, שואו וצ׳ארון שרי
בכנפיים: ענאן חלאילי ודיא סבע שישחק עם חופש פעולה בהתאם למה שקורה במגרש
חלוץ: פרנצדי פיירו













