סוחרי סמים מבצעים עסקאות בגלוי, נרקומנים שוכבים בפתחי הבתים ומחוסרי דיור מדליקים מדורות בבתים הנטושים הם רק חלק משגרת חייהם של דיירים בוואדי סאליב. לדבריהם, הפניות לגורמים השונים נענות לרוב באוזלת יד. "נוצר מצב של אובדן ביטחון אישי מוחלט", הם אומרים ודורשים צעדים מיידיים מהעירייה והמשטרה

עומר מוזר פרסום: 08:45 - 11/11/25
מחוסר בית בפתח חדר המדרגות בוואדי סאליה | צילום: ליאב אורנשטיין
דר רחוב בפתח חדר המדרגות בוואדי סאליב

תושבי רחוב מדרגות אירביד, בלב ואדי סאליב המתחדש, מתארים מציאות יומיומית של פחד והזנחה. במכתב ששלחו השבוע לחברת מועצת העיר יעל שנער הם התריעו מפני "הקצנה משמעותית של התנחלות סוחרי סמים, משתמשי סמים ומחוסרי דיור בבתים הנטושים והחרבים שבין רחוב מדרגות עג’לון, חמאם אל פאשה ומדרגות אירביד". 

לדבריהם, "הבעיה הזו יוצרת מצב של אובדן ביטחון אישי מוחלט לדיירים החיים באזור", והם דורשים צעדים מידיים מצד העירייה והמשטרה. "יש בידינו תיעוד מצולם ומוסרט של המתרחש", כתבו הדיירים, "אבל כל פניותינו לרשויות נענו באוזלת יד. ממדי התופעה רק הולכים ומתעצמים, והתחושה היא שאין מי שמטפל". במכתבם הדגישו כי האבסורד בולט במיוחד נוכח פרויקטים של התחדשות עירונית המתפתחים סביבם. "העירייה מדברת על חידוש אורבני בוואדי סאליב, אבל לא עושה דבר כדי להבטיח ביטחון בסיסי לתושבים שכבר גרים כאן". 

ליאב אורנשטיין, 28, מעצב גרפי הגר במקום עם אשתו, מספר שהמצב התדרדר במיוחד בחצי השנה האחרונה. "בהתחלה אלה היו כמה חסרי בית בבניינים הנטושים, אבל עכשיו זה נהיה שיטתי", הוא אומר, "יש תחנת סמים פעילה שאנחנו רואים מהמרפסת. אנשים צורכים חומרים באמצע הרחוב, צועקים כל הלילה. אני עובד מהבית לפעמים ופשוט אי אפשר להתרכז. אתה שומע צרחות, קללות, אנשים רבים על כלום". לדבריו, ניסיונות חוזרים לפנות למשטרה ולעירייה כמעט שלא הועילו: "גם שאשכרה ישן לי מישהו על הדלת עם סכין יפנית, העירייה אמרה שאין מה לעשות. המשטרה באה, פינתה והוא חזר אחרי יומיים". 

דרי רחוב בבניין הנטוש השכן, מדליקים מדורה | צילום: ליאב אורנשטיין
דרי רחוב בבניין הנטוש השכן, מדליקים מדורה
שריפה באותה דירה בבניין הנטוש בה שהו דרי רחוב | צילום: ליאב אורנשטיין
שריפה באותה דירה בבניין הנטוש בה שהו דרי רחוב

רעייתו, סוניה אולבובסקי, מתארת תחושת פחד קבועה עם רדת הערב. "אני חוזרת מהרכבת ב-19:00 או 20:00 וזה כבר חושך מוחלט. אני לא הולכת לבד, תמיד מדברת עם בעלי בטלפון עד שאני מגיעה הביתה. אנשים ישנים במדרגות, צורכים סמים בכניסה, לפעמים צריך ממש לבקש מהם לזוז כדי שאפשר יהיה לעבור. זה מפחיד ואתה לא יודע איך הם יגיבו". לדבריה, גם הקרבה לפרויקטים החדשים של רובע האמנים לא עוזרת: "ביום הכל נראה יפה ותוסס, אבל בלילה זה הופך למקום שמפחיד ללכת בו. אנחנו שוקלים אם בכלל לחדש את החוזה". 

התושבים קוראים לעירייה להחליט אם היא מפתחת את ואדי סאליב או מזניחה אותו שוב, ומבקשים צעדים פשוטים אך מיידיים. אורנשטיין מפרט: "אפשר לתקן כבר עכשיו את התאורה שניזוקה במלחמה ברחבה שבין בית המשפט המחוזי לרחוב חמאם אל פאשה, להתקין תאורה חדשה ברחוב חמאם אל פאשה ובחלק שמתחבר לשיבת ציון, וגם ברחוב שיבת ציון עצמו שבו אין כרגע תאורה בכלל מתחילת הרחוב ועד לשוק הפשפשים. אפשר להגביר את הנוכחות המשטרתית או של הפיקוח העירוני בשעות הערב, ולשלוח גורמי רווחה לשטח במקום שנצטרך אנחנו להתקשר אליהם בכל פעם. כל זה יכול לקרות עוד היום". 

לדבריו, בטווח הארוך יש צורך בשינוי מהותי בגישת העירייה והמדינה כלפי השכונה, "לא ייתכן שכבאי יאמר לי להפסיק לקרוא להם כשיש אש קטנה בתוך בניין נטוש, ויום אחר כך כל הבניין יישרף. לא ייתכן שהעירייה טוענת שאין לה דרך חוקית לטפל בבעיה, כי יש לה. אלה מטרדים סביבתיים המסכנים חיי אדם. ובמקביל, חשוב לקדם את ההתחדשות העירונית שכבר מתוכננת כאן. הוכח שבמקומות שבהם יש השקעה בתשתיות ובהתחדשות יש גם ירידה בפשיעה. ככל שהבנייה תימשך והשכונה תתמלא חיים, כך גם הבעיות יידחקו החוצה". 

המדרגות בוואדי סאליב | צילום: עומר מוזר
המדרגות בוואדי סאליב | צילום: עומר מוזר

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "האחריות על שמירת הסדר הציבורי והמאבק בתופעות פליליות, ובהן סחר ושימוש בסמים, נתונה באופן בלעדי למשטרת ישראל. עם זאת, עיריית חיפה פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה ומחזקת את פעילותה בשטח, מתוך מחויבות לביטחון התושבים ולשמירה על איכות חייהם.

"במהלך החודשים האחרונים תגברה העירייה את הסיורים הרגליים והרכובים ברחבי רובע הדר ו-ואדי סאליב, התקינה מצלמות אבטחה חדשות עם מערכת כריזה והגבירה את התאורה הציבורית במוקדים מועדים. בנוסף, מוקמת בימים אלה יחידת שיטור עירוני חדשה, שתפעל ככוח משלים למשטרה ותיתן מענה מהיר ומרתיע בשטח.

"במקביל, אגף הרווחה העירוני מטפל במקרים של דרי רחוב ונרקומנים, תוך שיתוף פעולה עם גורמי טיפול ושיקום במטרה לסייע להם לצאת ממעגל המצוקה. מעבר לפעולות האכיפה, עיריית חיפה ממשיכה להשקיע עשרות מיליוני שקלים בשיקום ופיתוח רובע הדר ו-ואדי סאליב, כחלק מתהליך כולל של התחדשות עירונית, חיזוק הביטחון האישי ושיפור איכות החיים של כלל התושבים".

מדוברות כיבוי והצלה מחוז חוף נמסר: "אנחנו לא מכירים מצב בעייתי באזור ואדי סאליב באופן קיצוני לגבי שרפות קוצים או מבנים נטושים (עבדנו בארועים בודדים אבל לא באופן קיצוני). יש לנו תוכנית מבנים נטושים בה אנו יוצרים קשר עם העירייה על כל מבנה נטוש בו פעלנו בשרפה ומעלים בקשה לאטימת המבנה.

"לגבי פנייה למוקד 102 של לוחמי האש, תמיד אפשר להתקשר – אנחנו יוצאים לכל אירוע, גם שתושבים מריחים שרפה ומתקשרים, גם אם נראה כמו קריאת שווא אנחנו מתייחסים בשיא הזהירות לכל קריאה ויוצאים לעשרות קריאות שווא בכל שבוע. לכן קשה לי להבין את הטענה של התושבים בוואדי סאליב, אשמח לקבל הקלטת שיחה שבמוקד אמרו לתושב לא להתקשר אנחנו נוכל ללמוד והשתפר במידה וזה קרה".

את תגובת המשטרה נפרסם לכשתתקבל.