בפאנל בוועידת איגוד התאגידים העירוניים התייחס מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה חנן מרקוביץ לזרוע האנרגיה החדש שמקימה החברה: "ישראל סובלת מבעיה מבנית במשק האנרגיה. אם המדינה רוצה רשויות חזקות וחוסן אמיתי בחירום, היא חייבת להעביר כוח ביצוע לשטח: לעיריות ולתאגידים"

מנכ״ל החברה הכלכלית לחיפה, חנן מרקוביץ, השתתף השבוע בפאנל האנרגיה המרכזי בוועידת איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות 2026, תחת הכותרת: "מישהו יפסיק את הזרם? האם מדינת ישראל ערוכה לאתגרים האנרגטיים שבדרך?".
בפאנל, בהנחיית קרן מרציאנו, השתתפו גם ראש עיריית חדרה ניר בן חיים, ראש מועצת תמר ניר ונגר, שר הפנים לשעבר אופיר פינס־פז, וסמנכ"לית הקצאות ובקרת מבנים במפעל הפיס, עירית בן מנחם. בדבריו הציג מרקוביץ תפיסה שלפיה מדינת ישראל אינה יכולה להמשיך להישען על משק אנרגיה ריכוזי, פגיע ומוגבל ביכולת התגובה שלו למצבי חירום, עומסים וגידול עירוני־כלכלי.
לדבריו, "מדינת ישראל סובלת מבעיה מבנית במשק האנרגיה: הוא ריכוזי מדי, פגיע ולא ערוך כראוי לאתגרי העומס, החירום והצמיחה הכלכלית של השנים הקרובות. אם המדינה רוצה רשויות חזקות, ערים מתפקדות וחוסן אמיתי בחירום, היא חייבת להעביר יותר כוח ביצועי לשטח: לעיריות ולתאגידים העירוניים".

מרקוביץ הדגיש כי בחיפה מתייחסים לאנרגיה כתשתית קריטית לחוסן עירוני, ביטחוני וכלכלי, וציין כי החברה הכלכלית לחיפה פועלת לביסוס זרוע אנרגיה ייעודית בתוך החברה הקיימת, ונערכת ליציאה למכרז לשותף אסטרטגי בתחום. "בחרנו שלא להקים תאגיד חדש כדי לא לייצר עוד שכבת בירוקרטיה, אלא להשתמש ביכולות הביצוע, בנכסים ובניסיון הקיימים של החברה הכלכלית כדי להתקדם מהר, ביעילות ובאחריות", אמר.
לדבריו, המהלך נועד להפוך מבני ציבור ונכסים עירוניים לעוגני אנרגיה מקומית באמצעות מערכות סולאריות, אגירת אנרגיה, ניהול ביקושים ובחינת מתקני ייצור משלימים. המטרה, ציין, אינה רק חיסכון כלכלי, אלא גם הבטחת רציפות תפקודית בשגרה ובחירום: "מקלטים מוארים, מבני ציבור מתפקדים ושירותים עירוניים שיכולים להמשיך לפעול גם בתרחישי עומס או עלטה".
מרקוביץ קרא גם לשינוי רגולטורי שיאפשר לתאגידים עירוניים מקצועיים לפעול בגמישות וביעילות רבה יותר: "אני מבין היטב את הצורך בפיקוח, בשקיפות ובמניעת שימוש לא ראוי במשאבי ציבור. אבל אסור שהפיקוח יהפוך לשיתוק".










