למרות הצלחה מוכחת, ציקי אבישר עומד לבצע שינויים מרחיקי לכת בהיכל התיאטרון במוצקין. זה התחיל עם קיצוץ בתקציב 2024 והקפאת העברת כספים עד שיושלם הליך הקצאת המבנה כנדרש בחוק. בהמשך הוא מתכנן לצאת למכרז הפעלה ובודק אפשרות להפוך אותו לתיאטרון רפרטוארי שנתמך על ידי המדינה ולא על ידי תושבי הקריה. דפנה צורי: "אני מתנהלת ישירות מול העיריה ולא מול גופי תקשורת"

בתיה גלעדי פרסום: 10:00 - 07/08/24
ציקי אבישר, דפנה וחיים צורי, על רקע היכל תיאטרון מוצקין | צילומים: רדיו חיפה, דפנה צורי
ציקי אבישר, דפנה וחיים צורי, על רקע היכל תיאטרון מוצקין | צילומים: רדיו חיפה, דפנה צורי

לפני מספר ימים הודיע ראש עיריית קריית מוצקין, ציקי אבישר, על כוונתה של העירייה לצאת למכרז הפעלה להיכל התיאטרון במוצקין, זאת על מנת לייעל את תקציב העירייה שמעבירה תמיכות בהיקף של כמעט 3 מיליון שקל מדי שנה לתפעול התיאטרון. סיבה נוספת היא רצונו של אבישר להפוך אותו לתיאטרון רפרטוארי, כזה שיקבל תמיכות גם מהמדינה ולא יישען על כספי העירייה, המגיעים למעשה מכיסם של התושבים. 

היכל התיאטרון במוצקין היה שייך לחברת המתנ"סים מאז הקמתו, אולם מינואר 2022 הוא מוגדר כעמותה עצמאית שהקימה דפנה צורי, מי שמנהלת את התיאטרון ביד רמה והביאה אותו להצלחות מוכחות עם מפעל מנויים נאמן ותוכנייה משכנעת. 

ולמרות ההצלחה, אבישר עומד לבצע שינויים מרחיקי לכת. הוא טוען לאי סדרים שמקורם בהתנהלות קודמת, למשל, מבנה התיאטרון מעולם לא עבר הקצאה כנדרש בחוק, אך בכל זאת בתחילת שנת 2024, למרות שלא בוצע הליך של הקצאה, העירייה העבירה לתיאטרון סך של חצי מיליון שקל, העברה לא חוקית לדבריו. כאשר אבישר נכנס לתפקיד ראש העיר, הוא נדרש להעביר תקציב חדש והבין לאחר דין ודברים עם היועצת המשפטית של העירייה, שעליו להתייעל, ואם היה ממשיך באותה דרך של קודמו, העירייה הייתה נכנסת לגירעון של 18.6 מיליון שקל. מן הסתם, אבישר בנה תקציב חדש, מקוצץ, כשהמטרה הניצבת מול עיניו היא התייעלות. לשאלתנו על קיצוץ בתקציב התיאטרון אמר: ״אין לי כוונה להעביר שקל עד שלא יושלם הליך ההקצאה. אבל יש כאן שתי סוגיות, אחת תקציבית שאני חייב לקצץ והשנייה, שגם אם הייתי משופע בכסף, חוקית אני לא יכול להעביר להם ללא ההקצאה ולצורך כך נצא למכרז. בכל מקרה לא יכול להיות מצב שהעירייה ממשיכה להזרים מכספי הארנונה בין 2 וחצי לשלושה מיליון שקל בשנה לתיאטרון. העידן הזה הסתיים. אני בוודאי לא מתכוון לשמר את היקף התמיכות שהיה, זה לא הגיוני, וזה לא משנה מי עומד בראשו, זה לא פרסונלי״. 

זה גם לא הגיוני לקצץ לאפס ממאה.

״יש מספר יזמים שמגלים עניין בתיאטרון, חלקם מציעים מודלים אחרים. יש מודל שאומר להקים תיאטרון רפרטוארי, הרי כיום במוצקין אין תיאטרון. יש היכל, יש אולם, אבל אין בו במאים ואין בו שחקנים. כשיש תיאטרון רפרטוארי המדינה תומכת. התיאטרון של מוצקין מתחרה בתיאטראות באזור וכדי שהוא יהיה אטרקטיבי לתושב מביאליק, מעכו או מיקנעם, תושב מוצקין צריך לשלם 3 מיליון שקל כל שנה. זה נשמע לי לא סביר בעליל. לא סביר ולא הגיוני״.

אבישר מקפיד לומר שלא מדובר בעניין פרסונלי אלא בטובת התושבים ולמען ייעול תקציב העירייה, אבל אי אפשר להתעלם מהתחושה שזה קצת פרסונלי, כאשר מנכ״לית התיאטרון היא דפנה צורי – רעייתו של ראש העיר הקודם ויריבו חיים צורי. גם לא ניתן להתעלם מהצלחת התיאטרון הנחשב לכזה שהכסאות בו כולם מכורים. בסביבתה של צורי מדברים על כך שהיא לא תוותר בקלות, אבל את אבישר זה לא מטריד: ״נפגשתי איתה ואמרתי לה שאני רוצה שהיא תתמודד במכרז, אבל היא חייבת להתייעל. היא קיבלה מיליוני שקלים כל שנה מבלי לייצר רפרטואר, מבלי לקבל תמיכות מהמדינה, הכל מכספי העירייה. התמיכות הגבוהות של מיליוני שקלים אפשרו לה להיות שחקנית בעלת שם, בזכות הכספים האלה כושר המיקוח שלה עלה״.

מעבר לדרישת התייעלות בתקציב אבישר מתכוון לדרוש במסגרת המכרז החדש כי 15 ימים בשנה יוקצו לטובת העירייה, כך שניתן יהיה לקיים במקום טקסים ומסיבות סיום של בתי הספר במקרה הצורך. 

אתה יכול להרגיע את תושבי מוצקין המודאגים שהם ימשיכו ליהנות מתיאטרון? 

״בהחלט. האם התיאטרון ייסגר? לא. האם יהיו פחות הצגות? לא. האם המחיר של תושבי מוצקין יעלה? לא. אני מבין את הפחד משינוי, אבל אני חושב שהציבור במוצקין מבין שמוצקין מנוהלת בצורה טובה. ההתנהלות שלי היא לטובת תושבי העיר, לטובת מה יקדם אותם״.

דפנה צורי ביקשה שלא להתראיין בנושא ואמרה: "אני מתנהלת ישירות מול העיריה ולא מול גופי תקשורת".