ב-7 באוקטובר ארזה שרון שטיינבאום את משפחתה ועזבה את ביתה שבמצפה הילה, למרות שלא פונה, ומאז הם כאן. מחר (שישי) בשיתוף עם הווילג' שברחוב השומר 8 בשוק תלפיות, היא מארגנת יריד שכולו אהבה לצפון התומך בעסקי קולינריה, אמנות ויצירה מהגליל שכמעט קרסו. "כל כך מגיע לעסקים בגליל חיבוק", היא אומרת

בשנת 2002 הגיעה שרון שטיינבאום לגליל בגלל ציונות. 20 שנה אחר כך, ב-7 באוקטובר 2023, היא מצאה עצמה עוזבת את ביתה שבמצפה הילה, ישוב קהילתי של 150 בתים בגליל המערבי צפונית-מערבי למעלות תרשיחא למרות שהיישוב שלה לא פונה, ומתמקמת בחיפה יחד עם משפחתה.
בגליל היה לה עסק עצמאי, שנסגר עוד לפני שהחל לפעול בגלל המלחמה ופה בחיפה, באין פרנסה, היא החלה ללוות עמותות בגיוס כספים. אחת מהן היא הווילג', מועדון אימפקט לנשים היחיד בארץ, הממוקם במבנה אבן יפהפה ברחוב השומר 8 בשוק תלפיות. שיתוף הפעולה עם אן לוי ענטר, מבעלות הווילג', הוליד מיזם שכולו למען הצפון.
מחר (שישי), מתקיים בווילג' יריד קולינרי חגיגי ומתנות מהגליל, התומך בעסקים מקומיים שנפגעו בעקבות המלחמה. "ככל שהעמקתי את החיבור לווילג', מאחר שזו עמותה עם אג'נדה חברתית חזקה, עלה הרעיון לתמוך באותם עסקים, דווקא עכשיו לפני החגים, עבור תושבי הגליל המפונים ואלו שלא מפונים וחיים תחת אש.
"הזמנו יצרנים קולינריים שמשקפים את הפסיפס המדהים האנושי שיש בגליל", משתפת שטיינבאום מקצת מהמשתתפים שיקחו חלק ביריד, באחד המקומות היפים בעיר. "תגיע סבתא מהא עם אוכל דרוזי כשר. יש לה עסק תיירותי בחורפיש שקוראים לו החוויה הדרוזית. תגיע גם ד"ר שלומית זמיר שהיא הבעלים של שוקולד אודט מהישוב רגבה ליד נהריה. יקב ג'וליה מהכפר הנוצרי מעיליא יגיע עם היינות המיוחדים שלו, כמו שמן זית גלילי משובח, כלי קרמיקה בעבודת יד של מפונה מקיבוץ חניתה, קוסמטיקה טבעית, מתנות לראש השנה, פרחים לשבת ועוד".
למעשה, ברגע אחד החלטת לעזוב את הבית. למה?
"מתוך חשש שתתחיל מלחמה במקביל לפשיטה של חיזבאללה גם ליישובי הצפון. החלטתי שאני לא אשב בממ"ד ואחכה למחבלים, אלא נעבור לחיפה כבר באותו יום. הישוב שלי עד היום לא פונה, הם חיים תחת אש. כל הישובים צפונה למצפה הילה פונו ואני, מתוך החלטה אישית, החלטתי כבר בשבת השחורה לעזוב".

"רציתי לגדל את ילדי בקהילה יותר קטנה ומיוחדת"
לגליל הגיעה המשפחה לאחר שחזרו משליחות בארגנטינה, שם היתה שליחה של הסוכנות היהודית. "במהלך השליחות שלא היתה פשוטה באותן שנים", היא נזכרת, "החלטנו שאת הילדים אנחנו רוצים לגדל בגליל בגלל ציונות". הם נחתו בכפר ורדים שם חיו 10 שנים וגידלו שני ילדים, עומרי ועתליה. לאחר שהתגרשה, רכשה שטיינבאום את הבית במצפה הילה הסמוך, "כי רציתי לגדל את ילדי בקהילה יותר קטנה ומיוחדת. ב-25 השנים האחרונות פיתחתי קריירה עשירה בעלת משמעות בתחום של עבודה עם קהילות יהודיות בעולם בניהול שותפויות גדולות בעולם היהודי ולאחר מכן התפתחתי בתחום של גיוס תרומות".
היא שימשה כסמנכ"לית קרן פילנטרופית בריטית אשר השקיעה עשרות מילונים בגליל וזכתה להיות שותפה בפיתוח הגליל הלכה למעשה. "עם המעבר למצפה הילה והקמת ביתי קרה לי דבר מדהים", היא משתפת, "גיליתי את היכולות שלי בתחום עיצוב פנים וזה הוביל אותי, במקביל לקריירה שלי, ללימודי עיצוב והתחלתי לעסוק בהום סטיילינג במקביל. נהניתי מכל רגע".
לפני שנה בדיוק, לאחר שבתה דחתה את השירות כדי ללכת למכינה קדם צבאית בשדרות, החליטה שטיינבאום לשנות כיוון. "חשבתי שאין לי מה לעשות בבית הגדול לבד. החלטתי שלא אפרד ממנו, אבל אני רוצה לחלוק את האנרגיות הטובות שלו עם עוד אנשים ואהפוך אותו לעסק – לסוג של צימר אבל בקונספט שהוא מעבר לאירוח משפחות – הוא ישמש גלריה לאמנים ויוצרים מהגליל וכל מה שיש בבית יוצע למכירה. בדיוק לפני שנה, בספטמבר 2023, סיימתי בהשקעה של מאות אלפי שקלים לשדרג את הבית. התוכנית היתה לחלק את השבוע בין מצפה הילה לחיפה. כמה ימים פה, וכמה ימים שם.
ואז הגיע ה-7 באוקטובר.
"ממש כמה ימים קודם, קיבלתי את המפתחות לדירה בחיפה. ב-22:00 בלילה, באותה השבת, הגעתי לחיפה. בימים הראשונים לא הפסקתי לבכות על מה שקורה בעוטף והדבר הראשון שעשיתי הוא להתנדב עם משפחות המילואים. מאחר והישוב שלי לא פונה, אני לא זכאית לשום עזרה. מצאתי את עצמי מחזיקה שני בתים ומשלמת משכנתא, שכירות וארנונה בשני מקומות במקביל. לאחר מספר חודשים בהם הבית במצפה הילה היה סגור, לתדהמתי יצרה איתי קשר משפחה של מפונים שביקשה לשכור אותו וכך היה".
ועכשיו את עוזרת לשכנים שלך מהגליל.
"הדבר הכי ראוי עכשיו זה לארגן יריד לקראת החגים ולתמוך בעסקים מהגליל שעוסקים בקולינריה, אמנות ויצירה מאחר שהם נפגעו הכי קשה. פניתי לכמה עסקים שהייתי לקוחה שלהם, עסקים שפשוט נפגעו, לא עמדו בזה וקרסו. ביום שישי, בין השעות 15:00-10:00 אנחנו פותחות את הדלתות של הווילג' ואת הלב ואנחנו מזמינות את החיפאים לפתוח את הלב שיבואו לקנות מעסקים הגליליים שבקושי מחזיקים מעמד. בתור מי שהתפנתה מהגליל לאור הנסיבות האלה, זה רק אחד הדברים שאני יכולה לעזור בהם".
האם היריד יהיה חד פעמי?
"כרגע מקיימות אותו לקראת החגים אבל נשמח לעשות שוב אם יהיה צורך. גיליתי שהחיפאים מחבקים את משפחות המפונים והתגובות שאנחנו מקבלות כל כך מחממות את הלב. אני מקווה שרבים יגיעו לתמוך, כי כל כך מגיע לעסקים בגליל חיבוק".
















