פוסט בפייסבוק שכתבה עדי לנגר שבת, אמא לשניים מקרים ים, הפך למיזם חשוב ומעורר השראה. היא מיוזמות ומקימות פורום נשות המילואימניקים שכבר זכה להצלחות לא קטנות, אך העבודה עדיין רבה, במיוחד לאור גיוס המילואימניקים לסבב חדש בצפון המדינה. לנגר שבת היא גיבורת על אמיתית ומקבלת את האות בשם כל נשות המילואימניקים, הלוחמות של העורף

אות גיבורות העל לנשות המילואימניקים – אלו שנושאות בעול הגידול והחינוך, אלו שמטפחות ודואגות, אלו יצאו לעבודה ויצאו לקרב על ההכרה בהן. פורום נשות המילואימניקים נולד מהצורך של אותן נשים שנשארו להילחם על הבית. את אות גיבורות השעה תקבל בשם כל נשות המילואימניקים עדי לנגר שבת, אמא לשניים, שגב בן 9, נועם בן 3. היא מתגוררת בקרית ים ולמדה בשנה החולפת גם על עצמה, גם על אחווה נשית וגם על איך מתקבלות כאן החלטות.
השנה האחרונה היתה בלתי ניתנת לתפישה מבחינת הגברים שעזבו והותירו אתכן מאחור מתוך מחשבה וידיעה שאתן יכולות לשלוט בהכל, אבל היה קצת יותר מדי בשלב מסוים.
"לגמרי. אין ספק שעברנו שנה של רכבת הרים מטורפת, לטוב ולרע. אנחנו עדיין שם, יש המון יחידות שגויסו ממש לפני כמה ימים. המון יחידות קיבלו תזכורת לגיוס ממש בקרוב. לפני כמה ימים היה יום מאוד קשוח בקרב פורום משפחות המילואים כולם נכנסו לסטרס כי הוא שוב הולך לפני החג. זה לא פשוט".
אישך באופן אישי היה למעלה מ-180 יום במילואים.
"נכון, הם היו בצפון, הם היו בעזה ועכשיו כנראה חוזרים שוב לצפון".
בואי נדבר גם על אחווה נשית, שזה מצרך נדיר, אבל גם מה למדתן. הייתן צריכות ממש להילחם על הזכויות שלכן ושיניתן.
"פורום נשות המילואימניקים קם חודש וחצי אחרי תחילת המלחמה מפוסט שכתבתי בפייסבוק שאני מרגישה שהאוכלוסיה חוזרת לשגרה וחוץ מהמילואימניקים עצמם, מפונים וחטופים, לא מדברים על הנשים ועל המשפחות, הילדים ובני הזוג כמובן. את הפורום שהקמנו מובילות 15 נשים מדהימות בהתנדבות כבר שנה שלמה. הצלחנו לעשות המון דברים, אם זה חלק מבניית המתווה של מגויסים למילואים של 9 מיליארד, אם זה ליזום ולהעביר חוק היסטורי המגן מפיטורים והוצאה לחל״ת. הקמנו מערך למיצוי זכויות של למעלה מ-40 עורכות דין שיעזרו למשפחות. יש לנו נציגות ברשויות, והעיקר העלאת המודעות במדיה".

צריך להגיד גם מילה טובה לחבר כנסת אופיר כץ, נכון?
"כן, הוא היה איתנו ועזר לנו להעביר את החוק, וזה שינוי שיזכר לעוד שנים רבות, גם לסבבים וגם למלחמות קטנות".
דברים פחות משמחים או טובים שפגשת בדרך?
"פגשנו המון אנשים. אני יכולה להגיד שעדיין יש המון עבודה.יש סבבים ארוכים לפנינו, וכל מי שאנחנו פוגשות אותו מכין אותנו לכמה שנים טובות של מילואים. יש עוד הרבה מה לעשות. בעיקר צריך את האנשים עצמם ואת החברות שבאמת ייתנו לנו להרגיש שמדינה שלמה עומדת מאחורינו ולא יתרגלו לסיטואציה".
אנחנו רואים ברשתות החברתיות את השמחה שאבא חוזר, עם השיר המרגש הזה ברקע. את יכולה לתאר לי יום בחייך עם שגב ונועם?
"אני יכולה להגיד שאנחנו מתכוננים לסבב הבא. בחיפה ובקריות אין מסגרות, אני מנסה לשלב בין עבודה במשרה מלאה, לבין לשמור כל הילדים, לבין להספיק לעשות את הכל, לבין הלחץ ששוב הוא לא יהיה בבית ועוד חג שהוא לא איתנו".
מה למדת על עצמך?
"שאנחנו מסוגלות להרבה יותר ממה שאנחנו חושבות. לא חשבתי בשום צורה ששנה אחרי אנחנו עדיין נדבר, נהיה בסיטואציה הזאת ושאנחנו יכולות להפתיע".
את עצמכן או את כולם?
"גם וגם".
בשיחות הראשונות שלנו דיברנו על זה שצריך לעזור לילד עם השיעורים, מישהו צריך לקלח את הקטן, פתאום מישהו חולה, את קורסת אל תוך עצמך. בכלל לא דיברנו על הדאגה שמהולה בכל הדבר הזה שקוראים לו מילואים, וזה קצת מעציב שיש עדיין עבודה, שעדיין לא הבינו מה עומד פה על הכתפיים.
"יש עדיין עוד המון עבודה. אני יכולה להגיד לך שגם עם החקיקה שעברה עם אופיר כץ יש מוגנות ל-60 יום, אבל ביום ה-61 יש המון סיפורים של פיטורים, מכל מיני סיבות כאלו ואחרות. כל הנושא הרגשי לגמרי לא מוחזק. גם היום אחרי שנה, אין למשפחות מענה שאם הן צריכות משהו לשם הן פונות. יש הרבה ילדים ברגרסיה, יש המון זוגות בטיפולים, לא חסר".
גם על זה דיברנו, שפתאום מישהו חוזר הביתה אחרי 60 או 90 או 180 יום, ופתאום הוא סוחב על עצמו כל מה שהיה שם, האישה סוחבת כל מה שהיה פה, וזה באמת מתכון לבעיות.
"זה לא שהם מגיעים הביתה אחרי סבב ויום למחרת הכל חוזר להיות אותו דבר. לוקח להם זמן להתאפס על עצמם, לוקח זמן למשפחה לחזור להיות מה שהיא הייתה, ובערך שבוע-שבועיים אחרי שזה קורה הם מתגייסים שוב".
אנחנו גאים להעניק לך את אות גיבורות השנה לפורום נשות המילואימניקים, ואנחנו יחד מתפללים ומתפללות שהדבר הזה ישאר מאחרינו כדי לחזור למה שהיינו ב-6 באוקטובר. אין לי ספק שה-DNA הנשי החזק ימשיך לעמוד לצדכם, וגם אנחנו, כמובן, מכאן מצדיעות ומצדיעים לכן ושתהיה שנה טובה יותר.
"תודה רבה ושתהיה שנה טובה ורגועה, שכל החיילים והלוחמים יחזרו הביתה בשלום, שכל החטופים יחזרו הביתה למשפחות שלהם, ושנדע רק בשורות טובות".
גיבורי על – משדר מיוחד לראש השנה – מסכמים שנה בין לחימה לתקווה. להאזנה לראיון המלא של עדי לנגר שבת עם ענבר דותן:














