בהצעה לסדר שהגיש חבר המועצה זאב סוננזון הוא טוען כי עיר גדולה כמו חיפה אינה יכולה להרשות לעצמה להתנהל ללא גיוס ופיתוח משאבים, מאז שהקרן לחיפה שגייסה סכומים גדולים עבור העיר, הפכה מנכס לנטל. הוא מציע לשקמה, אך טוען שיש לשקול גם התנתקות ולהקים מסגרת אחרת עם ייעוד, מטרות, תקציב לפיתוח ותעדוף בנושא גיוס משאבים

חגית הורנשטיין פרסום: 15:53 - 26/02/25
זאב סוננזון | צילום: מיכה בריקמן
זאב סוננזון | צילום: מיכה בריקמן

בהצעה לסדר בנושא נפילתה של הקרן לחיפה שהגיש חבר מועצת העיר זאב סוננזון, הוא טוען שעיר גדולה כמו חיפה, לה נכסים רבים ומגוונים, לא יכולה להרשות לעצמה להדיר את רגליה מתחום גיוס ופיתוח המשאבים המקצועי ולתלות את כל יהבה רק בפעולותיו של ראש העיר יונה יהב ובפעולות אקראיות של מנהלים אחדים אחרים.

"זאת מכיוון שפוטנציאל גיוס התרומות לעיר בסדר גודל של חיפה הוא עצום, ואני לא מתכוון רק לגיוס תורמים, אלא גם השתתפות בקולות קוראים בארץ ובחו"ל וכן ניהול מקצועי של הנכסים שנתרמו לעיר", הוא כותב ומוסיף, "על כל אלה אמורה להיות אמונה פונקציה מקצועית, אשר פועלים במסגרתה אנשים שגיוס ופיתוח משאבים הוא מקצועם. לא מיותר לציין שתועלתה של פונקציה כזו אמורה להיות גדולה עשרות מונים מעלותה".

סוננזון מוסיף שלצערו, עליו להתייחס בהצעה לסדר זו גם ל"סיפורה העצוב של הקרן לחיפה. אותה קרן שלאורך עשרות שנים גייסה עבור העיר סכומים גדולים, הפכה מנכס לנטל ונראה שעתידה לוט בערפל. בהקשר זה גם חשוב לציין שהקרן לחיפה אינה מהווה גוף עירוני ואינה כפופה במלואה לשום פונקציה עירונית שיכולה לפקח על פעילותה באופן שוטף". 

סוננזון חושב, לאור האמור, שהגיע הזמן להעביר את כל תחום גיוס ופיתוח המשאבים למסלול חדש ואפקטיבי הרבה יותר. "כמובן שהחלופה הבסיסית היא שיקום הקרן לחיפה", הוא מציע, "אך אם מצב זה אינו ישים, יש לשקול גם התנתקות מהקרן לחיפה, ליטול ממנה את מה שאפשר, ולהקים מסגרת אחרת כמו עמותה מתאימה אחרת, תאגיד עירוני, או חברת בת לתאגיד עירוני קיים. יש לקבוע לגוף החדש הזה ייעוד, מטרות ותקציב ראשוני לפיתוח תשתיות בסיסיות ולתת לו את סדרי העדיפויות העירוניים לנושא גיוס המשאבים".

הוא מעריך שהקרן החדשה לחיפה, בניהול נכון ואסרטיבי יכולה לגייס עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור העיר, לכל הפחות. לאור זאת, מבקש סוננזון לקיים דיון בישיבת מועצת העיר הקרובה בנושא גיוס ופיתוח משאבים מקצועי עבור העיר חיפה.

במסגרת הדיון הוא מבקש מהמועצה לקבל החלטות אופרטיביות: "נבקש לקבל סקירה מלאה על מערכת היחסים של העיר חיפה עם הקרן לחיפה. במסגרת זו נבקש לקבל פירוט על תפקודה של הקרן והיקפי התרומות שגייסה בחמש השנים האחרונות עבור העיר; נבקש ממנכ"ל העירייה להציג את החלופות המיידיות להקצאת נושא גיוס ופיתוח המשאבים בעיר חיפה על כל סעיפיו לגוף פורמלי מתאים שיש לכונן או להפעיל; נבקש שמועצת העיר תחליט על הפסקת הסתמכותה על הקרן לחיפה ועל הנעת המהלך להקמת הגוף המתאים לגיוס ופיתוח משאבים עבור העיר חיפה; נבקש ממנכ"ל העירייה להציג לוח זמנים לביצוע המעבר מהקרן לחיפה לפונקציה החדשה, וכן לקבל אומדן תקציבי ראשון להפעלת הגוף החדש".

סוננזון, יש לך נתונים על היקף הפעילות של הקרן לחיפה, האם היא עדיין פעילה?

"הקרן לחיפה אינה גוף עירוני אלא גוף פרטי ובעבר היא שימשה לגיוס משאבים רבים עבור העיר. לפי המידע שברשותי, לאורך העשור האחרון חלה התדרדרות במערכת היחסים בין העיר לקרן וגם היקף המשאבים שמגייסת הקרן עבור העיר צנח באופן דרמטי. אני חושב, וכך גם אציע למועצת העיר, שהגיע הזמן שהעיר תייצר לעצמה מנגנוני גיוס חדשניים ורלוונטיים בהרבה. לא יכול להיות שעיר כמו חיפה לא מצליחה לגייס משאבים מסוגים שונים ובכך לא עומדת בתחרות עם ערים שפחות בולטות ממנה בנוף הישראלי".

הקרן לחיפה (סמליל)
הקרן לחיפה (סמליל)