רס״ב (מיל׳) ברק כלפון ז״ל, אשר נולד בחיפה וגדל בקרית ביאליק ובמוצקין, נהרג אתמול (שישי) במהלך פעילות מבצעית בדרום לבנון. ראשי עיריית קרית מוצקין וביאליק ספדו לו. הלווייתו תתקיים היום (ראשון) בשעה 14:00 בבית העלמין האזרחי ביישוב עדי

חגית הורנשטיין פרסום: 17:16 - 18/04/26
רס״ב (מיל׳) ברק כלפון ז״ל | צילום: באדיבות המשפחה

רס״ב (מיל׳) ברק כלפון ז״ל, אשר נולד בחיפה וגדל בקרית ביאליק ובמוצקין, נהרג אתמול (שישי) במהלך פעילות מבצעית בדרום לבנון.

ראש עיריית קרית מוצקין, ציקי אבישר, ספד לו בעמוד הפייסבוק שלו: ״בצער עמוק ובלב קרוע, קיבלתי את הבשורה המרה על נפילתו של רס"ב ברק כלפון ז"ל, בוגר העיר ותושב מצפה עדי, שנהרג אתמול במהלך פעילות מבצעית בדרום לבנון.

״ביקרתי הבוקר את הוריו, שרי ומאיר כלפון. שרי היא חברה אישית ודמות מופת בקריות, אשת חינוך מוערכת שכיהנה כמנהלת בית הספר נעורים בקרית ביאליק, ולימים הפכה למנהלת מערך המתנדבים המיתולוגית של קרית מוצקין. שרי היא שם נרדף לנתינה, לחינוך ולחסד, והיום כל הקהילה שלנו כואבת איתה ועם מאיר את האובדן הבלתי נתפס של בנם הצעיר״.

ואבישר המשיך: ״שורשיו של ברק נטועים עמוק כאן בקריות. הוא נולד בחיפה וגדל בקריית ביאליק, ובכיתה ט' עבר עם משפחתו לקריית מוצקין. בנעוריו, בתפר שבין השחייה המקצועית ב"מכבי" לבין המעבר לענף הכדורסל, הוא גבה מאוד, צמיחה פיזית ששיקפה גם את הקומה הערכית הגבוהה שבה צמח. הוא בלט בנבחרת הכדורסל של צור שלום.

״עם גיוסו לצה"ל, ברק שירת כלוחם מצטיין בחטיבת הצנחנים. לאחר שחרורו, סיים לימודי הנדסת מכונות בטכניון, שם גם ייצג את המוסד בנבחרת כדור המים. גם בחייו הבוגרים, לצד הקריירה המרשימה ברפא"ל, המשיך לשחק בנבחרת הכדורסל של החברה. ברק היה הצלע הצעירה במשפחה שכל כולה אור (אח לזיו וליאור), והתחנך על ברכי ערכי ההתנדבות. רעייתו, שימרית, הייתה תלמידתה של שרי בבית הספר "נעורים", ההיכרות שם התפתחה לסגירת מעגל מרגשת שהפכה לזוגיות מופלאה.

״כמהנדס מכונות ברפא"ל, ברק מילא תפקיד מפתח בפרויקטים ביטחוניים אסטרטגיים. מאז פרוץ המלחמה הוא חי בתוך טוטאליות של נתינה, כשהוא משלב בין שתי החזיתות, המעבדה וקו הלחימה: פעמים רבות סיים יום עבודה ברפא"ל ונסע ישירות לקו הלחימה מבלי לעבור בבית, כדי להחליף חבר שיצא להתרעננות. כבר בסבב הראשון של המלחמה התבלט כלוחם אמיץ שהציל חיי חיילים רבים.

״בשיחותיו האחרונות עם הוריו (האחרונה בשבוע שעבר בביתם ברחוב פוגלמן), הם הקשו עליו וניסו להניא אותו מאינספור סבבי המילואים: ׳ברק, אתה עוסק בעבודה ביטחונית ובפרויקטים אסטרטגיים מצילי חיים, אתה תורם מספיק למדינה בעבודה שלך…׳. אבל ברק, בצניעותו ובשקט המאפיין אותו, השיב לאימו תשובה המהווה צוואה ערכית לחברה כולה: ׳אמא, אין מספיק אנשים. חסרים לצה"ל לוחמים. אם אני לא אתנדב, החברים שלי יישחקו ולא יוכלו להתרענן. צה"ל לא יוכל לעמוד במשימותיו בלעדינו. אני יודע שאני משלם מחיר אישי בעבודה כי הפרויקט שלי חשוב מאוד, אבל יש לי בעבודה מישהו מספיק חזק שנותן לי את הגב לעשות את זה ולהמשיך לתת ימי מילואים. הסיוע לחברים הלוחמים שלי חיוני להם ולמדינה לא פחות׳.

״העדות הזו של ברק הם עדות לאישיותו המיוחדת, לכר הגידול הערכי שלו ולאתגריה המורכבים של החברה הישראלית בתקופתנו. המאמץ הלאומי יושב על כתפיהם של אנשים מיוחדים כמוהו, ועל כתפי השותפים שנותנים להם את הגב בבית ובעורף הביטחוני והאזרחי.

״אתמול, צהרי יום שישי, במהלך פעילות מבצעית לטיהור מבנים בגזרה הדרום-מערבית בלבנון (3.5 קילומטרים מהגבול), ברק היה הראשון להיכנס לצד המ"פ למבנה ממולכד. הוא ספג את עיקר הדף הפיצוץ ונפצע אנושות. מרגע הפציעה החל מבצע חילוץ הירואי. הוא פונה במהירות באופן רכוב למנחת מסוקים ומשם הוטס לרמב"ם. בשטח ובבית החולים הצוותים הרפואיים נלחמו על חייו במאמצים עילאיים שכללו עשרות מנות דם, שורה ארוכה של פרוצדורות מורכבות וחיבור למכשיר האקמו, אבל עוצמת הפגיעה הייתה אנושה. בערב נקבע מותו.

״לנוגה ומיה היקרות, אנחנו לא מכירים, אבל מאז שעות הבוקר אני חושב עליכן לא מעט. מייסר לכתוב על אביכם, שהביוגרפיה שלו בנויה מכל מה שהחברה והמדינה שלנו זקוקות לו מאוד בימים של שגרה, וביתר-שאת בעת מלחמה. אבל עוד לפני שהוא גיבור ישראלי בחייו ובמותו, הוא קודם כל שלכן. זכיתן באבא נדיר, אדם שקו הקומה הערכית שלו היה גבוה כקו קומתו הפיזי. הוא הותיר לכן ולנו מורשת של גבורה שקטה, של שקדנות ושל אהבת אדם ומולדת ללא תנאי.
אביכם, בדומה לברק בן אבינועם, המצביא שגויס על ידי דבורה הנביאה להושיע את ישראל ("קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם", שופטים ה', י"ב), תרם תרומה חשובה לביצור ביטחון ישראל באחת מן המלחמות הקשות שידעה מדינת ישראל.

אבישר סיים במילים: ״בשמי ובשם כל תושבי קריית מוצקין, אני שולח תנחומים עמוקים לשימרית, נוגה ומיה, לשרי ומאיר, ולאחיו זיו וליאור. אנחנו כאן לצידכם. יהי זכרו של רס"ב ברק כלפון ברוך וצרור בצרור החיים״.

רס״ב (מיל׳) ברק כלפון ז״ל | צילום: באדיבות המשפחה

גם ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, ספד לו: ״קיבלתי בכאב רב את הידיעה המרה בדבר נפילתו של רס”ב (מיל׳) ברק כלפון, שנפל בקרב בדרום לבנון. ברק, נולד וגדל בקרית ביאליק וסיים לימודיו בקריית החינוך ״אורט״ בעיר. בנעוריו המשפחה עברה לקריית מוצקין ולפני 11 שנים יחד עם רעייתו שמרית, אף היא בת העיר, וילדיהם מיה ונגה, עברו להתגורר במצפה עדי. ברק הוא בנה של שרי כלפון, לשעבר מנהלת בית הספר ״נעורים״ בעירנו.

״ברק, עובד חברת רפאל, התנדב למילואים כלוחם בצנחנים, הוא נפצע בקרב בלבנון והבוקר מת מפצעיו. בגיל בו רבים אינם משרתים בחר להמשיך להלחם כביטוי לערכים שספג, כי המדינה וביטחון תושביה קודמים לכל. העיר קרית ביאליק אבלה על ברק ושולחת תנחומיה למשפחת כלפון. נקרע הלב״.

הנהלת רפאל ספדה לו: ״משפחת רפאל מרכינה ראש בצער רב על נפילתו של רס״ב (מיל׳) ברק כלפון, עובד רפאל, לוחם צנחנים שנפל בקרב בדרום לבנון. ברק היה עובד מסור ומקצועי שעסק בתחומים משמעותיים למען ביטחון מדינת ישראל אותה כה אהב. עובדות ועובדי רפאל מחבקים את שמרית, נוגה מיה וכל המשפחה ברגעים קשים אלה. יהי זכרו ברוך״.

הלווייתו של ברק כלפון ז״ל תתקיים היום (ראשון) בשעה 14:00 בבית העלמין האזרחי ביישוב עדי.