ועדת הכלכלה אישרה פה אחד את נוסח החוק להקמת רשות התחבורה המטרופולינית של חיפה והקריות: סמכויות ניהול התחבורה הציבורית יעברו מירושלים ישירות לרשות החדשה המשותפת לחיפה, קריות, נשר, טירת כרמל, זבולון ורכסים. מ"מ וסגן ראש עיריית חיפה ומחזיק תיק התחבורה ובטיחות בדרכים, אביהו האן: "מעתה, כל החלטה, מהצבת תחנת אוטובוס בודדת ועד תכנון רשת המטרופולין כולה, תהיה שלנו"

חגית הורנשטיין פרסום: 13:38 - 23/06/26
אביהו האן (שני מימין) בדיון של ועדת הכלכה בכנסת | צילום: יח
אביהו האן (שני מימין) בדיון של ועדת הכלכה בכנסת | צילום: יח"צ

מהפכה תחבורתית היסטורית יוצאת לדרך: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום פה אחד את נוסח הצעת החוק להקמת רשויות תחבורה ציבורית מטרופולינית. משמעות המהלך הדרמטי היא העברת סמכויות הניהול, התכנון, הרישוי והתקצוב של מערך התחבורה הציבורית מידי הממשלה בירושלים – ישירות לידי הרשות המטרופולינית של חיפה והסביבה.

הרשות החדשה תאגד תחת קורת גג ניהולית אחת את הרשויות: חיפה, קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, קרית אתא, טירת כרמל, נשר, מועצה אזורית זבולון ורכסים. על פי נוסח החוק המאושר שיעלה בקרוב להצבעה מכרעת במליאת הכנסת, הרשות המטרופולינית המשותפת תחל את פעילותה הרשמית בשנת 2027 ותנהל באופן עצמאי את כלל מערך התחבורה באזור.

אישור הנוסח פה אחד בוועדת הכלכלה הוא תולדה של מאמץ פוליטי ומקצועי אינטנסיבי בחודש האחרון, אותו הוביל בכנסת מ"מ וסגן ראש עיריית חיפה, אביהו האן. בגיבויו המלא של ראש העיר, יונה יהב, הגיע האן מספר רב של פעמים למשכן הכנסת, נכח בכל הדיונים המכריעים, השתתף בוועדות המקצועיות וניהל שיחות רבות עם חברי כנסת הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה כדי לייצר הסכמה רחבה סביב נחיצות המהלך.

מ"מ וסגן ראש עיריית חיפה, אביהו האן, מסר: "אני שמח ונרגש לבשר שהמטרופולין שלנו רשמית על המפה. אחרי חודש אינטנסיבי שבו הגעתי שוב ושוב לכנסת, דנו בוועדות וקיימתי שיחות ממושכות עם ח"כים וגורמים מקצועיים, הבאנו הישג אדיר לכל תושבי האזור. אנחנו, יחד עם שותפינו יודעים הכי טוב איזה קווים נחוצים, איפה צריך לתגבר את המטרונית ואיך לסנכרן את התשתיות בצורה הנכונה ביותר. מעתה, כל החלטה, מהצבת תחנת אוטובוס בודדת ועד תכנון רשת המטרופולין כולה, תהיה שלנו. המטרה שלנו ברורה: להעביר את הסמכויות ממשרד התחבורה מירושלים לכאן, לשטח וכך נעשה".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב על אישור ועדת הכלכלה את נוסח החוק להקמת רשות התחבורה המטרופולינית של חיפה והקריות: "אישור החוק בוועדת הכלכלה הוא אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שקודמו באזורנו בשנים האחרונות. מדובר לא רק ברפורמה תחבורתית, אלא בשינוי תפיסתי עמוק, שמעביר אחריות, סמכות ויכולת השפעה אל הרשויות המקומיות ואל המטרופולין עצמו.

"מי שמכירים את הצרכים, את העומסים, את מוקדי התעסוקה, את מוסדות החינוך ואת דפוסי התנועה של התושבים הם אלה שצריכים להיות שותפים מרכזיים בקבלת ההחלטות. המטרופולין של חיפה הוא הלב הכלכלי, התעסוקתי והאקדמי של הצפון. מאות אלפי תושבים נעים בו מדי יום. המציאות הזו מחייבת ניהול תחבורתי אזורי, מתואם וחכם, שמסתכל על המרחב כולו כמקשה אחת ופועל בהתאם לצרכים האמיתיים של התושבים.

"הקמת רשות התחבורה המטרופולינית תאפשר לראשונה לתכנן את עתיד התחבורה באזור מתוך ראייה ארוכת טווח: לחזק את התחבורה הציבורית, לשפר את הקישוריות בין הרשויות, לקדם פרויקטים אסטרטגיים, להפחית עומסים ולהעניק לתושבים שירות יעיל, נגיש ואיכותי יותר. זהו צעד חשוב בדרך לחיזוק מעמדו של הצפון כולו וליצירת מנוע צמיחה אזורי משמעותי לשנים הבאות.

"חיפה היא המטרופולין הטבעי של הצפון. יש לנו את הניסיון, את התשתיות, את הידע ואת שיתופי הפעולה האזוריים הנדרשים כדי להוביל את המהלך הזה בהצלחה. כעת מוטלת עלינו האחריות להפוך את ההישג החקיקתי הזה לשינוי אמיתי ומורגש בחיי היום־יום של התושבים".