כך תשפיע ירידת הליגה של שתי קבוצות הכדורסל הבכירות בעיר על ההכנסות של אתו"ס, ושל המסעדות ובתי הקפה במתחם ההיכל ובסביבתו. תחקיר רדיו חיפה

אודיה שווץ פרסום: 22:59 - 29/05/18
אוהדי מכבי חיפה ברוממה. תופסים את הראש | צילום: רדיו חיפה

600 אלף שקל – זהו הסכום שנכנס בשנה החולפת לקופתו של היכל הספורט רוממה, אותו הניב אירוח משחקיהן הביתיים של קבוצות הכדורסל העירוניות, מכבי חיפה והפועל חיפה.

בעונת המשחקים, שהסתיימה באחרונה, נקבע כי שתי החיפאיות ישחקו בעונה הבאה בליגה נמוכה יותר – מכבי ירדה מהליגה הבכירה, ליגת העל, לליגה הלאומית; והפועל נשרה מהלאומית לליגה א'. המשמעות היא, שבעונה הבאה ישוחקו בהיכל הספורט המהודר משחקים הרבה פחות אטרקטיביים מאלו שידענו בשנים האחרונות; וכפועל יוצא, צפויה הכנסה נמוכה הרבה יותר – הן לאתו"ס, המפעילה את ההיכל, והן לקבוצות עצמן, שהקהל לא ינהר למשחקיהן באלפיו.

בדיוק משום כך, צפויות מכבי חיפה והפועל חיפה לבקש בקרוב מאתו"ס להפחית במידה משמעותית את תשלום דמי השימוש בהיכל רוממה, על מנת ששתיהן יוכלו להמשיך להתאמן בו, ולקיים בו את משחקיהן. גורמים בכירים באתו״ס הודו השבוע, כי לכשתיעשה פנייה שכזו מצד הקבוצות, החברה והעירייה ילכו לקראתן ו"ויעשו הכל כדי לעזור להן להמשיך להשתמש בהיכל". יצוין כי במהלך השבועיים הקרובים צפויה להתקיים פגישה בנושא בין נציגי מכבי חיפה והפועל חיפה לבין מנהלים באתו״ס ובעיריית חיפה.

לקראת הפגישה המתוכננת, אמר גורם בכיר במכבי חיפה, כי בכוונת המועדון לבקש לחתום על חוזה לתקופה של בין שנתיים לשלוש, בתמורה לדמי שימוש בסך של כ-200 אלף שקלים לשנה – מחצית מהסכום אותו שילמה מכבי עד היום, בליגת העל.

במקרה של הפועל חיפה, העניין מסובך מעט יותר. על פי החוזה בין המועדון לאתו"ס, הפועל לא תוכל להמשיך לשחק בהיכל רוממה אם תרד לליגה א', בה כאמור תשחק בעונה הבאה. יצוין כי בהתאם לכך, גם תקציב הקבוצה יקטן ב-50 אחוז – מ-2.2 מיליון שקלים ל-1.1 מיליון שקלים. עם זאת, בהפועל מעוניינים לשמר את רוממה כאולם הביתי, ולא להעתיק את משחקי הקבוצה לאולם הצר בקרית אליעזר.

לפיכך, בהפועל צפויים לבקש, תחילה, הנחה משמעותית בדמי השימוש; ואם העירייה תסרב – תחפש הפועל ספונסר שיוכל לממן את המשך השימוש ברוממה. "בימים הקרובים תתקיים הפגישה בנושא, ואחריה נהיה חכמים יותר״, מסר מנכ"ל המועדון, רון פלדהיים, שאגב יישאר בעונה הבאה בתפקידו, אך ימלא אותו בהתנדבות.

*****

ירידת הליגה של שתי קבוצות הכדורסל הבכירות בעיר אינה מהווה מהוות רק פגיעה בענף ובהכנסות היכל הספורט מדמי השימוש. כשמדי שבוע ישוחקו בו משחקי הליגה השנייה והשלישית בלבד, גם המזנונים, המסעדות ובתי הקפה שבמתחם ההיכל ובסביבתו, צפויים לספוג פגיעה בהכנסותיהם. אחד מהם הוא הבורגר סלון, הפועל בהיכל.

היכל הספורט רוממה | צילום: רדיו חיפה
היכל הספורט רוממה | צילום: רדיו חיפה

"ברור שביום של משחקים, יש הרבה קהל שמגיע אלינו, עד כדי אלפי אנשים, והמסעדה מלאה לפני ואחרי המשחק", אומר בעל הסניף, הזכיין אבי סיגלר, "אכן תהיה פגיעה רצינית, למרות שאנחנו עובדים כל יום. בכל זאת, ימי ראשון בשבוע (בהם בדרך כלל מתקיימים משחקי ליגת העל, א"ש) הפכו ליום חזק".

״המקום הנכון והראוי למשחק של הקבוצות החיפאיות, מכבי והפועל, הוא היכל הספורט רוממה, בו הושקעו יותר-70 מיליון שקלים, והוא מתקן ברמה הגבוהה ביותר", מסר מנכ"ל אתו״ס, יגאל זאבי, "בימים הקרובים איזום פגישה עם הנהלת הקבוצות, בהשתתפות נציגי העירייה, על מנת לעשות כל מה שניתן כדי להבטיח את המשך קיומם של המשחקים בהיכל הספורט. בנוסף, אתו״ס פועלת על מנת לעודד וליזום אירועים והופעות בהיכל הספורט רוממה, כדי לצמצם את הנזק הכספי שייגרם מאבדן ההכנסה הצפוי, עקב ירידת הליגה של מכבי והפועל".

יצוין כי העירייה אינה מתקצבת את היכל הספורט, בניגוד לגופים ומתקנים אחרים, כדוגמת התזמורת הסימפונית, הסינמטק וגן החיות. לפיכך, לאתו"ס צפוי הפסד ניכר, אם העירייה לא תתקצב את היכל הספורט בשנה הבאה, בסכום העומד לפחות על 300 אלף שקל – גובה ההפסד הצפוי להיכל, על פי הערכות.

באתו"ס כבר הביעו רצון לקיים בהיכל הספורט אירועים נוספים, אולם בשנים האחרונות התקיימו בו הופעות ספורות בלבד. כך שאם ההבטחה הזו לא תתממש, ייווצר חור משמעותי בתקציבה של החברה העירונית לאמנות, תרבות וספורט.