בעלי העסקים שבמתחם בית הקרנות בהדר החליטו לעשות מעשה כדי להחזיר קהל למרכז המסחרי ההיסטורי, לחבר אותו להתחדשות של שוק תלפיות וליצור מחדש רצף עירוני חי בלב הדר. ביום שישי הקרוב, בשעה 12:00, ייערך שם הפנינג בשאיפה להריץ אותו כל הקיץ. כולכם מוזמנים

ביום שישי הקרוב, בשעה 12:00, ייצאו בעלי העסקים בבית הקרנות אל הרחבה עם שולחנות של טעימות, פרחים, מוזיקה, שתייה, מבצעים ומוצרים מהחנויות. מאחורי אירוע ההאפי האוור עומדת שאיפה רחבה יותר: להחזיר קהל למרכז המסחרי ההיסטורי, לחבר אותו להתחדשות של שוק תלפיות וליצור מחדש רצף עירוני חי בלב הדר.
בית הקרנות הוקם בשנות ה־30 ונקרא על שם קרן היסוד והקרן הקיימת לישראל שהיו מעורבות בהקמתו. המבנה שתכנן האדריכל יוסף קלרווין, נבנה כמתחם משולב של מסחר, משרדים ומרחב ציבורי. במשך עשרות שנים הייתה הרחבה שלו אחת מנקודות המפגש המרכזיות בחיפה: נערכו בה עצרות, תהלוכות, הפגנות ואירועי תרבות, והחנויות במקום היו חלק מלבו המסחרי של רחוב הרצל.
כיום פועלים במתחם עסקים ותיקים וחדשים, אך בעלי החנויות מספרים על ירידה בתנועת הקונים, בעיקר בשעות אחר הצהריים, ועל קושי למשוך קהל צעיר. קובי מור, מבעלי החנות משפחה גרעינית ומי שיזם את האירוע, מקווה להפוך אותו למסורת שבועית במהלך הקיץ, בכל יום שישי בשעה 12:00.
בעלי העסקים המשתתפים, ביניהם זמן קפה, כסוף, סטוק מרקט, דן גבריאלי ומשפחה גרעינית, מתכננים ללמוד מהאירוע הראשון ולשפר אותו משבוע לשבוע.

איך נולד הרעיון לקיים אירוע ברחבת בית הקרנות?
"אני מאמין שצריך לשווק עסק כמו שצריך. יש פה עסקים טובים, יש מחירים טובים ויש חוויית קנייה, אבל אין לנו מספיק אנשים שמגיעים ונותנים לנו את הפרנסה. אמרתי שצריך לצאת החוצה, להראות לאנשים מה יש פה ולעשות אווירה טובה. לא לחכות שמישהו אחר יעשה בשבילנו".
מה מצבו של המסחר בבית הקרנות כיום?
"אנחנו עובדים שעות ארוכות מאוד. רובנו מתחילים ב-8:30 בבוקר ונשארים עד 20:00 בערב, אבל אחרי השעה 15:00 או 16:00 כמעט שאין פה אנשים. בבוקר עוד יש תנועה של אנשים שמגיעים לקופת חולים, לבית המרקחת ועושים קניות, אבל אחר כך המקום מתרוקן".
איזה קהל כן מגיע למקום?
"בעיקר קהל מבוגר. הקהל הצעיר כמעט לא מגיע והוא מאוד חסר לנו. אנחנו יודעים שיש צעירים בהדר, יש סטודנטים, יש אנשים שבאים לשוק תלפיות, אבל הם לא ממשיכים עד בית הקרנות. מבחינתם, הרבה פעמים המרכז הזה לא נמצא במסלול שלהם".
למה, לדעתך, בית הקרנות הפסיק להיות מרכז מסחרי מוצלח?
"אנשים התרגלו לקנות באינטרנט, להזמין משלוחים ולא לצאת מהבית. גם מי שמכיר את בית הקרנות לא תמיד יודע כמה העסקים השתנו, כמה התפתחנו ומה אפשר למצוא פה. יש פה מחירים טובים מאוד, יש יחס אישי ויש מגוון, אבל צריך לגרום לאנשים להיכנס ולגלות את זה".
קשה להתעלם מההצלחה של שוק תלפיות, שנמצא שני רחובות מכאן.
"שוק תלפיות מביא היום קבוצות ואנשים מכל הארץ. בשבוע שעבר כבר הייתה אצלי קבוצה שהגיעה מסיור בשוק ועלתה אלינו. אני רוצה להכין מפה פשוטה שתראה לאנשים איך עולים ברגל משוק תלפיות לבית הקרנות ואיך חוזרים מכאן לשוק. אנחנו רוצים תנועה רגלית, לא שאנשים יגיעו רק עם מכוניות".


המרחק בין שני המוקדים קצר, אך כיום הם מתפקדים במידה רבה בנפרד. חיבור בין שוק תלפיות, רחוב סירקין, רחוב הרצל, בית הקרנות, המדעטק והמבנים ההיסטוריים שסביבם יכול לייצר מסלול עירוני מגוון של אוכל, מסחר, אדריכלות, תרבות ומרחב ציבורי. מבחינת הדר, זהו לא רק עניין של הבאת קונים לחנויות, אלא ניסיון להאריך את השהות בשכונה ולחבר בין מוקדי ההתחדשות שלה.
איזה סיוע הייתם רוצים לקבל מעיריית חיפה?
"אנחנו אמרנו לעצמנו שנעשה קודם את הצעד הראשון. לא נחכה. אבל ברור שאנחנו צריכים את העירייה בתוך העניין. יש לה יכולת לפרסם, להביא פעילות, לחזק אירועים ולעזור למקום. לא מעניין אותי מי יקבל את הקרדיט. מצדי שיגידו שהעירייה עשתה, העיקר שמישהו יעשה ושיהיה פה משהו קבוע".
איך היית רוצה לראות את בית הקרנות בעוד שנה?
"אני לא רוצה להתעשר. אני רוצה לקחת את הפרנסה שלי בשקט ובנועם הביתה. היום אנחנו באים בכל בוקר ונלחמים כדי להתפרנס, ובמלחמה הזאת אנחנו בידיים ריקות. אם יהיו פה אנשים, אם הרחבה תחזור לחיים ואם יהיה חיבור אמיתי לשוק תלפיות, הכול יכול להשתנות. בית הקרנות הוא הלב של הדר, העין של הדר".














