לפני כ-3 שנים נפתח בחלל בעיר התחתית בחיפה תיאטרון פרינג' בשם גֶּלֶם, כחלק מפרויקט סטודיאות שהעירייה חילקה ליוצרים ואמנים. מאז רצו בו כ-65 הצגות מקור ו-35 הצגות אורחות בהם צפו כ-1,200 צופים, אך עתידו של גֶּלֶם לא ברור, מאחר והחוזה עומד לפוג בתחילת חודש אפריל. "האם יהיה מישהו שימשה אותנו מהוואקום הזה?", שואל בדאגה נועם רובינשטיין, המייסד והמנהל האמנותי

עומר מוזר פרסום: 16:45 - 02/02/25
תיאטרון גלם | צילום: עומר מוזר
"זה מקום שהוא מעבדה המארח הצגות לא גמורות, הרהורים של יוצרים, שיתופי פעולה מיוחדים". תיאטרון גֶּלֶם | צילום: עומר מוזר

ב-1960 החליט ראש העיר חיפה דאז, אבא חושי, על פרויקט שיכון לסופרים ואמנים שיבואו להתגורר בחיפה. אחד האמנים היה רפאל אליעז, משורר, סופר, ומתרגם שהוזמן לשמש בתפקיד ניהול בתיאטרון העירוני שעתיד לקום. אליעז לא רק התפרסם בגלל יצירתו, אלא בגלל פרשה סוערת שבמהלכה רצחה המאהבת שלו, עליזה פאנו, את אשתו, פולה אליעז.

פאנו החליטה לחסל את אשתו של אליעז בנוסח ספרי אגאתה כריסטי שמהם הושפעה. פאנו ידעה שאליעז סובלת מהפרעות בקצב הלב והיא נוטלת תכשיר דיגיטליס, תרופה קרדיולוגית המשמשת לטיפול בהפרעת קצב, טכיקרדיה ואי ספיקת לב. היא ידעה שנטילת כמות גדולה של תרופה זו יכולה לגרום להפסקת פעולת הלב ואף למוות. פאנו, שהייתה נשואה לרופא זייפה את חתימתו בעת רכישת התרופה, הגיעה בליל ה-25 באוקטובר לביתה של אליעז ובעת שפולה הכינה לה משקה, מזגה פאנו את התרופה לכוס שגרמה למותה של אשת המשורר למחרת היום. "עשיתי מה שעשיתי כי הייתי מיואשת", אמרה אז בראיון ל"מעריב".

את המיתולוגיה החיפאית והלא מוכרת הזו לקח תיאטרון הפרינג' החיפאי גֶּלֶם והפך להצגה רב תחומית בשם "17:00 לפנות ערב" שתעלה בסוף מרץ. "מדובר בסיפור מסתורי שהרבה אנשים לא מכירים", אומר נועם רובינשטיין, מייסד, שותף ומנהל אמנותי של התיאטרון, "לקחנו את זה לכיוון פילם נואר בימתי שישלב משחק, וידאו, צלליות, תאורה שייצרו את המתח שבין הסיפור ההיסטורי לבין הטרגדיה שקרתה".

תיאטרון גלם | צילום: עומר מוזר
"לנו יש את המנדט להיות תיאטרון ניסיוני, ממציא ומגלה שפות חדשות, לספר סיפור". תיאטרון גֶּלֶם | צילום: עומר מוזר

תיאטרון גֶּלֶם שנפתח בשנת 2022 ברחוב הנמל 23 על חורבות חנות לחלקי חילוף שואף להוות אלטרנטיבה לתיאטרון הממסדי ולהוות סצנת שוליים חיפאית שמתכתבת עם תיאטראות פרינג' אחרים בארץ, כמו הזירה הבינתחומית בירושלים, או תמונע וקליפה בתל אביב. "לתיאטרון רפרטוארי כמו תיאטרון חיפה יש מחויבות להביא מסות של אנשים ולכן ילכו שם ברוב הפעמים על הצגות בטוחות כמו קומדיות של ניל סיימון או מופעים שבהם מופיעים סלבס", אומר רובינשטיין, "לנו יש את המנדט להיות תיאטרון ניסיוני, ממציא ומגלה שפות חדשות, לספר סיפור. זה מקום שהוא מעבדה המארח הצגות לא גמורות, הרהורים של יוצרים, שיתופי פעולה מיוחדים כמו למשל הצגה של קומיקסאית שכל כולו דמויות קומיקס שעברו אדפטציה לבמה".

מאז הפתיחה לפני כ-3 שנים רצו בגֶּלֶם כ-65 הצגות מקוריות, 35 הצגות אורחות של תיאטראות מכל רחבי הארץ וכ-1,200 צופים הגיעו לחלל הקטן והאינטימי המכיל 40 מקומות בלחץ. ההצגה המקורית הקודמת נקראה "דגון" על שם ממגורות דגון, "דגון היה אל כנעני שדימינו אותו לאל שמגיע לתבוע בעלות על העולם, ובכלל יש הרבה מסתוריות סביב המקום הזה", מסביר רובינשטיין, "זה התאים לנו מבחינת הנושא האלטרנטיבי והחיפאי שאנחנו מנסים להציג", ההצגה רצה במשך כמעט שנה ויצרה תעסוקה עבור 11 אנשי הפקה חיפאיים.

יש בחיפה קהל שמגיע לתיאטרון פרינג'?

"יש קהל שרוצה את זה, צריך רק להגיע אליו", אומר יוני טל, מייסד שותף והמנהל התפעולי של גֶּלֶם, "יש לנו את הקבועים שאנחנו רואים אותם בכל ההצגות, יש את המופתעים שמגיעים בפעם הראשונה ונדהמים לראות מה קורה כאן ויש את אלה שמחפשים לראות תיאטרון מסוג אחר שאותם אנחנו מחפשים".

תיאטרון גלם | צילום: מיכל אגוזי
"מקום כמו גלם מהווה לי בית וחממה ליצירה, למשחק ולאמנות". תיאטרון גֶּלֶם | צילום: מיכל אגוזי

"חשוב שיהיה תיאטרון פרינג' שידע לתת קונטרה ולהתנגח עם הממסד"

התיאטרון קיבל את החלל בעיר התחתית כחלק מפרויקט סטודיאות של עיריית חיפה שבמהלכו חילקה הרשות חללים שברשותה ליוצרים ואמנים. החוזה בין העירייה לגֶּלֶם עומד לפוג בתחילת חודש אפריל מבלי לדעת האם יוארך. "אנחנו בצומת מאד דרמטית – ההצגה אמורה לעלות בסוף מרץ אך בתחילת אפריל אנחנו אמורים להתפנות מבלי לדעת לאן מועדות פניו של התיאטרון", מסביר רובינשטיין, "תיאטרון זה קודם כל החלל. ואנחנו שואלים מה יהיה עם החלל שלנו, מה יקרה לתיאטרון גֶּלֶם, האם יהיה ואקום? האם יהיה מישהו שימשה אותנו מהוואקום הזה? שאלות דרמטיות בלי תשובות כרגע. אנחנו מקווים שההצגה הראשונה של '17:00 לפנות ערב' לא תהיה האחרונה של תיאטרון גֶּלֶם".

עד כמה חשוב שתהיה תרבות אלטרנטיבית בחיפה?

"מאד, בטח בימים כאלה שבהם יש צנזורה עצמית וחיצונית. חשוב שיהיה תיאטרון פרינג' שידע לתת קונטרה ולהתנגח עם הממסד", מסביר מחזאי הבית ליאור גלציאנו שאליו מצטרפת השחקנית שקד נהור שמוסיפה: "זה גם מעצבן ולא בסדר שהכל קורה בתל אביב. אני שחקנית שלמדה פה בחיפה ואין לי איפה לשחק פה. מקום כמו גלם מהווה לי בית וחממה ליצירה, למשחק ולאמנות".

מה תעשו אם לא יהיה יותר את גֶּלֶם?

"נכנס לדיכאון", אומר טל, ספק בצחוק ספק ברצינות, בזמן שרובינשטיין מדבר על חיפה כהשראה לאנשי תיאטרון: "הערבוב של הישן והחדש בעיר, הים, הנמל, וההר. יש בחיפה בתוליות בתחום של תיאטרון אלטרנטיבי שנותנת לנו אפשרות להתפרע מבחינה רעיונית שאף אחד לא עשה לפנינו. אנחנו קוראים לקהל לבוא לטעום מההצגות שלנו, לא בהכרח לאהוב, אבל לבוא להרגיש מה זה תיאטרון אלטרנטיבי חיפאי".

מעיריית חיפה נמסר: ״עיריית חיפה מעודדת את פעילותם והתפתחותם של האמנים בעיר. לפני כשלוש שנים הופץ קול קורא אשר העניק לקבוצות אמנים אפשרות לקבל מעיריית חיפה סטודיו בעלויות מינימליות של חשמל ומים בלבד. עם סיום התקופה שנקבעה בקול הקורא – תפרסם העירייה קול קורא חדש במסגרתו יוזמנו כל האמנים הפועלים בעיר לקחת חלק במיזם התרבותי העירוני״.

תיאטרון גלם | צילום: עומר מוזר
"יש בחיפה בתוליות בתחום האלטרנטיבי שנותנת לנו להתפרע מבחינה רעיונית שאף אחד לא עשה לפנינו". תיאטרון גלם | צילום: עומר מוזר