בערים השונות מסבירים כי פערי המיגון הם בעיה ברמה הלאומית וכי ההנחיה היא למצוא את המרחב "הכי מוגן שיש", אך מה בכל זאת הן עושות, ואיך הן יתמודדו עם מקרה חירום של פינוי תושבים?

בתיה גלעדי פרסום: 16:15 - 21/11/23
הערכת מצב בקריית ביאליק | צילום: דוברות עיריית קריית ביאליק
הערכת מצב בקריית ביאליק | צילום: דוברות עיריית קריית ביאליק

מספר אזעקות נשמעו מאז תחילת המלחמה בחלק מערי הקריות, שתיים מהן היו שווא. באחד מהאירועים אף נפל רסיס בקריית אתא וגרם לשריפה במפעל. האירוע אמנם הסתיים ללא נזק בנפש אך ממחיש את הסכנה שעלולה להגיע לערים השונות בכל שלב במלחמה, בעיקר על רקע הסלמה בגבול הצפון.

בדקנו האם חיפה ערוכה לתרחיש של הסלמה, וכעת אנו מבקשים לבדוק האם גם בקריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים ונשר ערוכות להגעה של המלחמה לרחובותיהן, מה הן מבצעות כבר עכשיו?

חלק ראשון בסדרה: מיגון

בקריות, כמו בערים רבות ברחבי הארץ, תושבים רבים מתגוררים בדירות ללא ממ"ד או מקלט, בעיקר בשכונות הישנות. ברחבי הערים פרוסים מקלטים ציבוריים, אך אלו לא תמיד יתנו מענה מספיק לתושבים, שיש להם דקה בלבד להגיע למרחב מוגן.

בערים השונות מסבירים כמובן כי ההנחיה של פיקוד העורף היא למצוא את המרחב "הכי מוגן שיש", וכי בעיית המיגון היא ברמה הלאומית, אך מה בכל זאת התכנית של העיריות, וכיצד הן יפעלו במקרה של צורך בפינוי תושבים מהבתים?

בקריית ביאליק

נציגים מפיקוד העורף ומתנדבי אגף הרווחה ביקרו אצל אזרחים ותיקים ובעלי צרכים מיוחדים ותדרכו אותם לפעול לפי הנוהל. בנוסף, בתקופות בהן לא מתקיימים לימודים במוסדות החינוך – מקלטי בתי הספר ייפתחו לקהל הרחב. במקרה של צורך בפינוי תושבים, מתוכננים להיפתח מתקני קליטה (מבנים ציבוריים שיוסבו לטובת הנושא) עבור התושבים שביתם נפגע ועבור בעלי צרכים מיוחדים שיועברו באמצעות ניידות.

השמשת מקלטים בקריית ביאליק | צילום: דוברות עיריית קריית ביאליק
השמשת מקלטים בקריית ביאליק | צילום: דוברות עיריית קריית ביאליק

קריית אתא

בדומה לקריית ביאליק מופעל יחד עם פיקוד העורף מיזם שכולל הסברה והדרכות לתושבים על מנת לבחור את המרחב המוגן ביותר עבורם. בנוסף, העירייה מסייעת לתושבים המעוניינים להציב מיגונית באופן פרטי – בתהליך האישור המיידי.

בעירייה מציינים כי במקביל לטיפול במקלטים הציבוריים היא טיפלה גם במקלטים הפרטיים ומציבה מיגוניות בכל הגנים בהם אין מרחב מוגן: "אנחנו ערוכים לכל תרחיש ואם יהיה צורך חלילה במצב חירום – יפתחו גם מרכזי קליטה בהתאם לצורך".


עוד באותו נושא:
>>> מיגון, מענה רגשי וביטחון: האם חיפה ערוכה להסלמה ביטחונית?

>>> מצב טעון: כיתות הכוננות בחיפה – צו השעה או סכנה לסמל הדו קיום?
>>> העירייה ביקשה ממשרד הבריאות מידע על תושבים – וסורבה: "רק בעת הצורך"


בקריית ים

בקריה מציינים כי לאחר מיפוי מעמיק של פערי המיגון יחד עם פיקוד העורף, כלל המקלטים הציבוריים הושמשו. גם שם התושבים עברו הדרכות למציאת המרחב המוגן ביותר, בסיוע של מתנדבים ורשת המתנ"סים. ברחבי העיר ישנם מספר מתקני קליטה בבתי ספר, כגון חטיבת הביניים "רודמן", ובמקרה של הסלמה הדורשת פינוי אוכלוסייה שאינה ממוגנת, התושבים יופנו למרכזי קליטה בקרבת מקום מגוריהם. בנוסף, קריית ים נמצאת בשלבים הראשונים של פיילוט מחוזי – תכנית ייחודית לפינוי תושבים סיעודיים.

קריית ים | צילום (אילוסטרציה): Shutterstock
קריית ים | צילום (אילוסטרציה): Shutterstock

קריית מוצקין

בעירייה אומרים כי מתחילת המלחמה פתוחים כלל המקלטים הציבוריים בעיר, ובמקרה של הסלמה ייפתחו מקלטי בתי הספר, גני הילדים ומבני הציבור לרשות התושבים. עוד מציינים בעירייה כי הם מעודדים התחדשות עירונית (תמ"א 38) הכוללת בניית ממ"ד בבניינים המחודשים.

נשר

העירייה ערכה מיפוי של התושבים שיצטרכו סיוע בפינוי, והמידע נמצא במערכת העירונית. עובדי אגף שפ"ע תודרכו כי במקרה שבו יהיה צורך לפנות תושבים – הם יהיו אחראים על ביצוע הפינוי בפועל, בדגש על תושבים שזקוקים לעזרה בפינוי. גם בנשר מסבירים כי בעשור האחרון העירייה עודדה התחדשות עירונית בשכונות הישנות, וכי ראש העיר אף פעל לקידום הנושא כצורך ביטחוני.

כהכנה למקרה של פינוי תושבים או נפילת תקשורת – הוקם בעיר צוות מתנדבים שמשמשים כרכזי חוסן עירוניים, שיפעלו במרכזים ייעודיים אליהם יגיעו תושבים.

ראש העיר רועי לוי בהערכת מצב | צילום: דוברות עיריית נשר
ראש העיר רועי לוי בהערכת מצב | צילום: דוברות עיריית נשר

פינוי התושבים מהעיר – תרחיש סביר?

במלחמה הנוכחית מדינת ישראל העבירה לראשונה ערים שלמות לבתי מלון ובתי הארחה, דבר שלא היה קיים לפני כן. האם תרחיש כזה עלול לקרות גם בקריות ונשר?

בקרית ים סבורים שעל פי הערכות פיקוד העורף, לא נידרש לפינוי כזה. כך גם בשאר הקריות והרשויות, שסבורים שעל פי הערכות פיקוד העורף וגם בשל המצב הכללי בארץ והיעדר חדרים פנויים בבתי מלון – לא יהיה פינוי.